Mindfulness

Mindfulness:

mindfulness is het opmerken en toelaten van gedachten en gevoelens die er op dit moment zijn. Het kan geleerd worden door gerichte aandachtoefeningen en kan heel concreet toegepast worden in het dagelijkse leven vooral als ingesleten gewoontepatronen, waar je last van hebt, de kop op dreigen te steken.

Bewustzijn:

centraal in deze praktische toepassing van mindfulness staat dat men oude ingesleten en automatische emotionele reactiepatronen leert herkennen als ze zich voordoen, waarbij de aandacht gericht wordt op de emotionele lichamelijke reacties bij het patroon. Uit dit steeds weer bewustworden en toelaten ontstaat er geleidelijk acceptatie en ruimte om op een andere manier te handelen. Door oefenen leren cliënten deze vaardigheid toe te passen bij hun psychische klachten. Mindfulness helpt om automatische patronen bewust te worden. Je komt erachter dat veel van wat je denkt en doet allemaal tot doel heeft om onaangename, pijnlijke gevoelens kwijt te raken.

'Zijn-stand':

we staan voortdurend in een 'doe'-stand: we zijn steeds bezig in het doen en in het denken om iets voor elkaar te krijgen. Meditatie leert ons om in de 'zijn'-stand te komen en te blijven. We laten alle ervaringen toe, ook diegene die we niet willen hebben, in plaats van automatisch en impulsief te reageren. Hierdoor verliezen oude ingesleten reactiepatronen hun kracht en ontstaat er vrijheid om anders te reageren.

IMG 1952k